Especial il·lusió feia el retorn dels Shins,
després de cinc anys sense publicació i amb la refundació de la banda, sempre
al voltant del gran James Mercer. Amb “Port of Morrow” segueixen amb una
tendència que ja venia d’abans. Deixant el so pop més independent per sonar per
a un públic més ampli: menys experimentació, cançons més digeribles, melodies
més assimilables, producció més comercial i un acostament cap als sons
americans més tradicionals. En part, a l’estil de R.E.M., menys jangle i més
americana. Això sí, les cançons són impecables, especialment a la primera
meitat del disc. Mercer continua dotant les melodies d’una originalitat i
dramatisme moderat amb la seva veu. En definitiva, un esforç exitós per jugar
en una altra lliga. Veurem què tal els hi va. Tres caramels: Simple Song, It’s
Only Life, Bait and Switch.
9. Mono, For my Parents
Amb el pas del temps, els japonesos Mono han
sabut consolidar el seu espai dins el gènere del rock progressiu. En el seu
sisè àlbum, “For my Parents”, es posa en evidència aquest pas endavant. La seva
proposta post-rock amb un clar protagonisme per als elements orquestrals,
l’èpica i la megalomania, i la recerca de melodies més orientals, d’acord amb
els seus orígens. Però les peces guanyen cada cop més en consistència, en
claredad i en complexitat. Els crescendos i els girs musicals estan cada cop
més ben trobats. Però tampoc abandonen la seva faceta melancòlica, el piano
torna a tenir el seu protagonisme en alguns moments. Mono fa bandes sonores a
partir del rock, posen música a imatges paisatgístiques com poques bandes saben
fer. Per tant, si voleu empendre un viatge o una odissea, ja teniu disc! El
caramel: Legend.
9. Mono, For my Parents

8. Godspeed You! Black Emperor, Allelujah! Don’t Bend! Ascend!
Al principi, la sala es va veure coberta per una
espessa capa de distorsió ambiental, per acabar colpejada per un atronador
climax de post-rock. Així podriem descriure el directe de presentació del nou
disc dels Godspeed, “Allelujah! Don’t Bend! Ascend!”, després de deu anys (una
eternitat) del seu anterior treball. L’estructura d’aquesta nova obra és molt
simple: dues grans peces de rock progressiu, de 20 minuts cadascuna, seguides
per uns minuts d’ambient i drone. Precisament una de les coses que diferencia
aquest “Allelujah!” d’altres treballs és que semblen abandonar en part la
lluminositat i el so més americà, per crear ambients més inquietants, donar més
protagonisme als drones i deixar-se portar per les melodies més orientals. El
resultat és una obra més difícil de digerir, però positivament sorprenent. Els
que no sàpiguen que vol dir rock progressiu, que posin el play, les seves peces
creixen sense que un ho pugui percebre! El caramel: Mladic.

7. Sigur Rós, Valtari
Ja és el sisè àlbum de Sigur Rós i els islandesos
no deixen de sorprendre, fins i tot als seus seguidors més veterans.
Paradoxalment, tot i el seu origen, ha estat la banda de post-rock que ha
arribat a més públic, juguetejant amb el pop delicat en els seus dos últims
treballs. Però “Valtari” és una altra cosa, suposa allunyar-se del format
estàndard de cançó que havien abraçat últimament, i engegar un retorn (en part)
als primers treballs. I dic només en part. Tornen els Sigur Rós més ambientals,
més progressius i experimentals, però igual de dolços i innocents que sempre.
Tot és menys evident i més eteri: els pianos estan més aigualits, l’arquet i la
guitarra hi són però només se’ls intueix. Això sí, la veu de Jonsi continua
sent el pilar fonamental del seu so. Però el que realment dota aquest àlbum de
màgia i ens dóna la sensació d’escoltar quelcom nou és la producció. Només per
la recerca del so més islandès possible, “Valtari” ja mereix està tan a munt.
Tres caramels: Ég Anda, Ekki Múkk, Varúð.

6. Sharon van Etten, Tramps

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada